Home 2021

Laatste artikelen

Shit, mest en persoonlijke betrokkenheid

Jongeren willen een hulpverlener met wie ze een klik hebben, die er is als ze hem of haar nodig hebben en die concrete hulp biedt. Helaas denken sommige hulpverleners dat het delen van persoonlijke problemen bijdraagt aan die klik. Wij denken dat dat een misvatting is en dat je moet oppassen met het delen van persoonlijke problemen met jongeren.

‘Iedereen heeft recht op recht’

Willem Aaltink is mediator. Bij meningsverschillen kan hij als gespreksbegeleider optreden en ruimte maken voor onderling inzicht en begrip. Hij zocht Vakblad Sociaal Werk op om een pleidooi te houden voor mediation voor sociale minima. Sociaal werkers zijn daar hard bij nodig, denkt hij. Redacteur Lennie Haarsma vroeg Aaltink wat sociaal werkers kunnen doen om mediation toegankelijker te maken voor deze doelgroep.

Boeken

Jaap van der Meiden is in 2019 gepromoveerd op een proefschrift over 'contextuele therapie', getiteld Where Hope Resides (Waar hoop woont). Het is een dissertatie over de contextuele theorie en de contextuele therapie van Nagy. In dit nieuwe boek beschrijft Van der Meiden een toepassingsmodel vanuit het contextuele gedachtegoed voor het vakgebied van sociaal werk.

Toestemming bij jeugdhulp, hoe zit dat precies?

In deze rubriek bespreken we uitspraken uit het tuchtrecht die sociaal agogen, maatschappelijk werkers en jeugd- en gezinsprofessionals betreffen. Voor sociaal agogen en maatschappelijk werkers gaat het om het Registerplein. Voor jeugd- en gezinsprofessionals geldt het SKJ. De uitspraken van tuchtcolleges worden anoniem gepubliceerd. In deze rubriek bespreken we wat we er als sociaal werkers van kunnen leren.

SKJ-tuchtrecht geëvalueerd

In het afgelopen jaar heeft onderzoeksbureau Nivel op verzoek van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) het functioneren van het SKJ-tuchtrecht geëvalueerd. De centrale vraag luidde: Draagt het tuchtrecht bij aan verbetering van het vakmanschap van jeugdprofessionals? In het onderzoek waren verschillende belangrijke partners in het jeugddomein vertegenwoordigd, zoals onder meer het Nederlands Jeugdinstituut, de BPSW en medewerkers en leden van de tuchtcolleges.

Nieuws

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam benoemde dr. Leonie le Sage in december tot lector Professionele identiteit bij Kenniscentrum Talentontwikkeling. Zij gaat zich richten op het versterken van de professionele identiteit van de sociaal werker en de opleider tot sociaal werker.

Professionalisering

Professionalisering van sociaal werk spreekt je misschien minder aan dan loverboys, armoede of een nieuwe methode voor werken met gezinnen met meerdere problemen. Toch zijn er goede redenen om je met professionalisering bezig te houden. Dit artikel is gebaseerd op het nieuwe boek over professionaliseren in het sociaal werk. De auteurs geven argumenten waarom het belangrijk is en welke niveaus en factoren een rol spelen bij professionalisering.

Liefde is niet genoeg

Net als vele andere kijkers zit ik elke maandag aan de buis gekluisterd voor de Human documentaire Klassen. De documentairemaaksters volgden groep 8 kinderen in Amsterdam-Noord. Aan de ene kant vwo'ertjes in de dop op een witte eliteschool, en aan de andere kant leerlingen met een nog ongewisse schoolloopbaan, op een minder geprivilegieerde basisschool.

Fotograaf van zijn eigen leven

Tijdens een poliklinische controle werd een patiënt van 65 jaar door onze MKA-chirurg naar mijn psychosociale spreekuur verwezen. Drie maanden geleden was hij geopereerd aan kanker in het hoofd-halsgebied. Een ingrijpende vorm van kanker met een grote emotionele impact. Deze ziekte bracht een behoorlijke disbalans in zijn leven.

‘Impliciete discriminatie over het hoofd gezien’

Eind 2020 verscheen het boek Verzetten, vermijden of veranderen? Reageren op discriminatie en stigmatisering van Jurriaan Omlo. Hij onderzocht hoe mensen omgaan met uitsluiting en discriminatie. Wat maken ze mee, welke invloed heeft uitsluiting op hen en welke copingstrategieën zetten zij in? Tijd voor een gesprek. Want wat kunnen sociaal werkers leren van deze verhalen?
Abonneren