Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 425 resultaten )
Verfijn zoekresultatenLiefde is niet genoeg
Net als vele andere kijkers zit ik elke maandag aan de buis gekluisterd voor de Human documentaire Klassen. De documentairemaaksters volgden groep 8 kinderen in Amsterdam-Noord. Aan de ene kant vwo'ertjes in de dop op een witte eliteschool, en aan de andere kant leerlingen met een nog ongewisse schoolloopbaan, op een minder geprivilegieerde basisschool.
Professionalisering
Professionalisering van sociaal werk spreekt je misschien minder aan dan loverboys, armoede of een nieuwe methode voor werken met gezinnen met meerdere problemen. Toch zijn er goede redenen om je met professionalisering bezig te houden. Dit artikel is gebaseerd op het nieuwe boek over professionaliseren in het sociaal werk. De auteurs geven argumenten waarom het belangrijk is en welke niveaus en factoren een rol spelen bij professionalisering.
Nieuws
Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam benoemde dr. Leonie le Sage in december tot lector Professionele identiteit bij Kenniscentrum Talentontwikkeling. Zij gaat zich richten op het versterken van de professionele identiteit van de sociaal werker en de opleider tot sociaal werker.
Aanpassingen in wetgeving
Zes jaar geleden stonden we aan de vooravond van de inwerkingtreding van de Jeugdwet. Een wet die onder stoom en kokend water door de Tweede en Eerste Kamer werd geleid. De doelen van de wet werden alom gesteund. Zo noemde de wet als doelen: inzet van het eigen netwerk, zorgen voor minder regeldruk en meer ruimte voor professionals, eerdere in zet van preventieve zorg en – weet u het nog? – een integrale aanpak, aangeduid met 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener.
Ouder betrekken bij de hulpverlening
In deze rubriek bespreken we uitspraken uit het tuchtrecht die sociaal agogen, maatschappelijk werkers en jeugd- en gezinsprofessionals betreffen. Voor sociaal agogen en maatschappelijk werkers gaat het om het Registerplein. Voor jeugd- en gezinsprofessionals geldt het SKJ. De uitspraken van tuchtcolleges worden anoniem gepubliceerd. In deze rubriek bespreken we wat we er als sociaal werkers van kunnen leren.
De stem van pleegkinderen
Veel methodieken, protocollen en gewoontes in pleegzorg zijn gebaseerd op onderzoek dat gedaan is met volwassenen: ouders, pleegouders en hulpverleners. De stem van de kinderen hoorden we indirect, waardoor we niet zeker wisten of we het juiste hoorden. Dit jaar verscheen onderzoek naar de ervaringen van pleegkinderen, op basis van eerder Vlaams onderzoek.
‘Meer ruimte voor de professional’
Goos Cardol is jurist gespecialiseerd in jeugdzorg. Lennie Haarsma spreekt hem over de Jeugdwet, de beoogde doelen en beloftes, en waar we anno 2020 staan. Cardol put als onderzoeker aan Zuyd Hogeschool direct uit de praktijk. En geeft zo een inkijkje in juridische aspecten van jeugdhulp, gekoppeld aan de noodzaak van eigenwijze professionals die ruimte innemen.
‘Oprecht nog steeds dezelfde passie’
Peter Houweling (64) werkt 40 jaar in de Jeugdzorg. Hij begon in 1980 als pedagogisch medewerker in observatie- en behandelgroepen en werd achtereenvolgens unitleider en manager en is nu regiodirecteur bij iHUB Alliantie in de regio Gelderland/Utrecht.
De jeugdbescherming ontketenen
De jeugdbeschermingsketen in Nederland kent veel schakels. Het is misschien wel de langste ter wereld. Dat is niet altijd zo geweest. In dit artikel beschrijft Adri van Montfoort de werking van de keten in de huidige situatie en verkent hij de geschiedenis. Hij pleit voor een herontwerp en een herwaardering van sociaal werk als kern van de jeugdbescherming.